De laatste vinkjes van ons wensenlijstje

Gepubliceerd op 24 juni 2026 om 22:33

Half april hakken we de knoop door. We willen nog graag naar de kust van noord Spanje. Als we dat doen dan is de route over Madeira en de Azoren wel een eind om dus gaan we langs de westkust van Portugal en Spanje noordwaarts. Nadeel van deze route is dat je langdurig in het gebied vaart waar met regelmaat interacties zijn tussen zeilboten en Orka’s met over het algemeen veel schade aan boten als er sprake is geweest van een interactie.

Een van de adviezen om de kans op een interactie zo klein mogelijk te maken is te varen binnen de 20 meter dieptelijn. Orka’s houden niet van ondiep water. Dit betekent zeer dicht langs een grillige kust wat ’s nachts varen niet echt aantrekkelijk maakt. En al met al vaar je zo’n 100 mijl extra door exact de kustlijn te volgen.

Orka map maart 2026

onderwater vuurwerk i.g.v. aanval

Schade aan zeiljacht 2025

Orka aanvallen komen vooral voor in de maanden april, mei en juni in de straat van Gibraltar en daar zijn we al ruim vandaan. In de loop van juli en augustus trekken ze dan meer naar het noordwesten van Spanje en ook daar hopen we tegen die tijd al niet meer te zijn. Al met al denken we dat het risico beperkt en aanvaardbaar is.

Kusthoppend met dagtochten van 30 tot 65 mijl varen we langs de Portugese kust. Het weer werkt redelijk mee dus varen we meestal om de dag een etappe. Alleen in Oeiras bij Lissabon blijven we wat langer om overtrekkende depressies af te wachten. En doordat we toch wat langer liggen kunnen we Cora en Ton opzoeken die een huis hebben laten bouwen in Portugal. (Cora is een oud collega van Gerco).

Wijnhuis Oeiras

muurschildering Lissabon

Bij Cora en Ton

Zeiljacht TurTur bij vertrek uit Nazare

Vanaf Oeiras varen we op met het Duitse zeilschip TurTur. Frederik vaart stukken alleen als Jacky en Lian over land reizen en dan is het wel prettig om een buddy boot te hebben. Tot aan de Spaanse Ria’s blijven we samen opvaren.

Orca App met recente aanvallen

In de Spaanse Ria’s gaat het gas er af. Hier kun je weer heerlijk randscharrelen en zijn er ontelbare ankerplekken. Het is dan ook nog maar eind april. Aan de noordkust is de zomer zeker nog niet begonnen dus is het lekker om een maandje de tijd te nemen om naar boven te scharrelen. In 2022 hebben we hier ook rond gevaren maar toen was het te druk om de eilanden van het Nationale park te bezoeken. Na een permit aangevraagd te hebben nemen we er nu de tijd voor en zijn we meestal de enige bezoekers op de eilanden.

Islas Cies

Isla Cortegada

Isla Ons

A Coruna

A Coruña is zo ongeveer de overgang van westkust naar noordkust. Na een paar dagen stad varen we in de laatste week van mei de noordkust op. Eerst zijn er nog een paar ondiepere Ria’s met mooie ankermogelijkheid maar daarna wordt de kust meer gestrekt en zoeken we de haven van Gijon op. De noordkust stond om 2 redenen op ons verlanglijstje; het bergmassief Los  Picos de Europa en de regio Spaans Baskenland.

We huren 3 dagen een auto om vanuit Gijon een uitstapje te maken naar Los Picos de Europa. 3 dagen rijden en wandelen we in dit berggebied. De wens om hier hen te gaan komt gewoon van een paar plaatjes. De werkelijkheid overtreft de verwachtingen. Wat een prachtig gebied.

Los Picos de Europa, Lon

Los Picos de Europa, Fuente D

Los Picos de Europa, Cain

Na Gijon varen we in 3 stappen naar Bilbao en zijn we dus aangekomen in Spaans Baskenland. Soms is het moeilijk om te omschrijven waarom je eigenlijk ergens naar toe wilt. Misschien is het in dit geval wel een beetje het rebelse wat je ook voelt in bijvoorbeeld Colombia en Cuba. Met een volledig eigen taal, het afzetten tegen een groter overheid, opvallend veel Palestijnse vlaggen als steunbetuiging voor de onderdrukten en muziek met een beetje Cubaanse sound is de sfeer anders dan in de rest van Spanje. We stoppen in Getaria, Lekeitio en San Sebastian, helemaal in de oosthoek van deze kust. Vanuit Lekeitio maken we een korte oversteek van de Golf van Biskaje. Ruim 40 uur later zijn we in Les Sables d’Olonne, Frankrijk.

Guggenheim museum, Bilbao

Lekeitio, Baskenland

San Sebastian, Baskenland

De laatste vinkjes zijn gezet.

Het is mooi geweest, we gaan nu echt naar huis.

Reactie plaatsen

Reacties

Dick en Desirée
een uur geleden

Mooie ervaringen en foto's vanuit Portugal en Spanje! 👌🏻
Geniet van het laatste stuk en behouden terugkomst naar Ketelhaven!

Henri Ringeling
een uur geleden

Ik zal jullie belevenissen straks echt gaan missen. Ik ben heel benieuwd hoe jullie weer gaan 'aarden'. Maar eerst nog een behouden vaart voor het laatste stuk.

Rinze
29 minuten geleden

Een mooi verhaal en het onvermijdelijke besluit is gekomen. Toch moet de terugreis mooi zijn. Er is onderweg nog zoveel te zien. Geen haast, pik alles mee wat je kunt zien en meemaken. Fijne tocht verder.